onsdag 13 januari 2016

ISFISKE PREMIÄR

Då har det blivit nytt år så önskar er alla där ute en god fortsättning på det nya året. Hoppas det blir en riktigt bra år med många hårda napp och härliga fisketurer med familj och vänner.

Jo nu har ju isen äntligen kommit till vårt län Östergötland mina teamkamrater har redan haft premiär på varsitt håll. Jimmy va iväg för ett par dagar sedan med sin far och pimplade abborre och de va på hugget och det vart lite skapliga fiskar iallafall.

Jimmy koncentrerad på stickan.

En av abborrarna från passet.
Robin va iväg igår med vår vän Oskar och de hittade lite fisk de med. Det vart Abborre , Gädda , och Brax.Så de hade nog en trevlig dag på isen grabbarna.

Robin med en fin vinter abborre.
Idag drog jag och Jimmy iväg på en mycket efterlängtad premiär för min del. Har ju som sagt problem med min kropp en rygg som bråkar och båda mina armar så har inte blivit så mycket fiske för min egen del och det är ytterst plågsamt när man har det intresse som man har och inte kan utföra det. Men nu så kände jag mig skaplig så klockan 7 hade vi bestämt att Jimmy skulle komma och hämta upp mig och vi skulle åka till en närliggande sjö som håller lite alla möjliga arter. Det finns Gädda,Abborre,Öring, Regnbåge, Röding och diverse vitfiskar. Siktet va inställt på ädelfiskarna för min egen del så pimpla skulle det bli med blänke och räka. Jimmy hade med sig ismeteprylarna och pimpelgrejer även han. Framme vid sjön så borra jag upp en rad hål att flytta i mellan brukar göra så när jag fiskar efter ädelfisk på vintern då fisken är ganska aktiva.

Hålet borrat och grejer har kommit i äntligen. Förväntan är stor !
Jag hade kommit igång med pimpelfisket och Jimmy hade borrat färdigt hålen och börjat sätta ut sina grejer och när han höll på att sätta ut spö nummer två fällde det på det spö han nyss satte ut. En stor röding hade klippt hans mört  det är ganska klart och ganska så grunt vatten så han såg fisken i hålet. Mothugg gjordes och den rackaren gick loss. Väl valda ord på fiskespråk uttalades och det va bara tackla om och hoppas att den kommer tillbaka.

Jimmys ismetespön in action.
När Jimmy fått ut sina grejer ruskade det till i min räka och en röding hade tagit den men den hade andra planer än mina och den jäklen gick precis under isen. Så mer väl valda ord på fiskespråk blev det. Jaja på med nytt bete och på det igen. de finns ju här är det ju tydligt.

Skäggig och jävlig har man blivit med. Hehehe :)
Det vart lugnt ett tag men Jimmy fick ett fäll och förhoppning om Röding sket sig då det va en liten snipa som tagit betet. Va bedrövligt smal liten gädda men den vart snabbt avkrokad och fick friheten tillbaka med önskningarna väx dig stor och fet nu.

My self in pimpel mode. Full fokus på linan de verkar ju va pippliga på att ta idag.
Det vart åter lugnt och det började blåsa upp så funderingar började komma på att dra oss hemåt. Men då nappade det på mitt spö igen men den fisken va lika kinkig den och bara tog betet och spottade. Inte riktigt i stöten idag fisken helt enkelt men så är det ju ibland så bara gilla läget.

Min utrustning för dagen. Ett Stoxdal medium spö med en Shimano Aernos 1000 rulle fylld med 0,20 lina och ett virus blänke i koppar. Prövade dock andra färger av Virus blänken och Blink blänken .
Nä nu ger vi upp kom vi överens om så Jimmy började plocka in sina ismetespön. Jag nötte på in i det sista men det blev bara den lilla snipan landad. Så vi laddar om och försöker igen en annan gång.

Jimmy mallig för att han fick fisk. Hugg och spe fiskebröder imellan.

Tack för idag och ses en annan dag.

Jimmy ja den jäkeln åker den 26 ner till Afrika och ska jaga storvilt han Barracuda , GT mm.I två veckor blir det värme och stora fina firrar hoppas vi på. Han var iväg förra vintern och här kommer lite bilder från det fisket. Jimmy får skriva om sitt Afrika äventyr sen här på bloggen. Massa bilder och även filmer kommer det att bli så väntar med spänning på resultat av den resan. Avis är man ju såklart.

Rejäl böj på spöt kan man säga.
Vilka gaddar ! Fullständig pulveriserar betena som kommer in där i det gapet !
Jimmy och en GT från förra resan förra vintern. Hoppas på nytt pb denna gången broder !
Ja det va det för denna gången. Har fått önskningar om att lägga upp lite how to inlägg omlite allt möjligt så det kommer bli lite fart här på bloggen framöver.