måndag 26 januari 2015

EN TREVLIG DAG PÅ ISEN

Äntligen va det helg igen ! Nytt ismetepass på gång och även denna gång med Jocke och Jimmy från Team-Pikey. Mina båda teamkamrater Jimmy och Robin va med förstås och Jimmys K pappa Willy. Besök från Småland hade vi med nämligen Darko Babic. På Lördagskvällen meckade jag och Darko lite tackel och annat till Söndagen. Gäller ju att ha ordning på grejerna det vore ju tråkigt att tappa fisk på grund av slarv. När allt va fixat så va det till att få lite sömn men som alltid så är det svårt att sova av någon annledning. Klockan klämtade som vanligt tidigt så bara upp och hoppa. Det brukar ju alltid gå mycket lättare när det är fiske på gång än man ska åka och jobba. Så bilen packades och vi drog iväg. Vi hade bestämt möte en bit på vägen med Jimmy K , Robin och Willy. Jag och Darko har inte varit i den sjön vi skulle till så behövde vägvisare. De andra har fiskat där tidigare.

Team Specimen Hunters Från vänster Stefan Jarl , Jimmy Karlsson och Robin Hallberg.
Framme vid sjön stod Jimmy J och Jocke och väntade på oss redo och taggade till tusen. De hade varit ute och provborrat och isen va tjock och fin ca 20cm. Så vi drog snabbt på oss overaller och pulkorna lastades till bredden med allt som ska med. Ut på isen och det ligger massa nysnö på den över 1dm så de va bra drygt att dra pulkan med den jäkla ryggvärken jag har dragits med större delen av förra året. Så Jocke erbjöd sig att dra den åt mig så tog jag hans lättare. Det är en kompis det så tackar och bockar Jocke ! En sann kompis det. Ska bli operation snart så ska bli skönt att få ordning på det till slut. Vi stannde till och börja diskutera hur vi skulle lägga upp vårt fiske för dagen. 6 st ismetare med 6 spön var så 30 spön på isen skulle sättas ut. Robin och Willy skulle bara köra pimpelfiske.
Taktiksnack.
Jimmy K hade varit på sjön några veckor tidigare och haft bra fiske men då på blank is nu ligger ju massa snö på isen och det brukar dämpa fisket som regel. Inte konstig då det blir kolsvart mer eller mindre under isen. Vi bestämde oss för att köra på den platsen Jimmy K hade varit så fram med borrarna och börja borra ! Jimmy K undrade varför inte vi tagit med motorborren då hans skär inte va på topp och då är det drygt att borra igenom 20cm is. Hehehe !

Ett av Jimmy Karlssons spön. Han riktade fisket mer åt abborre denna gång och körde med levande löja som bete.
För att släppa ner mer ljus så skottades det runt spöna och sedan drog vi upp vatten med borren för att få ner lite ljus runt betena. Det kan göra sitt så värt ett försök i jakten på fisken. Jimmy fick fäll när han skulle sätta ut sitt 3e spö och en liten snipa knep hans förförsika löja. En snabb avkrokning och den fick friheten åter. Förhoppningarna hos oss andra steg nog en aning med så snabbt resultat.

En mört som klarat av en attack från en gädda.
Mina grejer. Gjort nya gummibandsvippor med svart pingisboll bakom det orangemålade ägget. Funkade riktigt bra med all snö som va på isen. Har bytt lina till en mer synlig också.
Det tog ett bra tag innan det kom någon mer fisk efter den Jimmy K tog. Det va Darko ute på höger flanken som hade mest action. Och det va väl förunnat tycker jag då han nollade två dagar i rad förra gången han va ute med oss.

Darko med en liten ilsken gädda. Väldigt runda och fina magar på dem i denna sjön. Vart lite hugg anngående Darkos mössa. Men så är det man skojar och har trevligt i goda vänners lag.
För oss andra gick det trögare , Jimmy K fick ett fäll där han vek spöt dubbelt i mothugget så den fisken va det storlek på även jag själv hade ett liknande men vi tappade fiskarna båda två så va jäkligt surt kan man säga !! Abborrarna va på Karlssons grejer och lyckades sno betena hela tiden så han va måttligt frustrerad kan jag lova. Vem skulle inte va det. Jag lyckade iallafall landa en gädda innan det va korvgrillning.

Min fångst för dagen blev denna lilla rackare. Grymt vackra färger på dem va det och de va bra kondition på dem med.
Den hade snurrat som en krokodil och hade tre varv med lina runt kroppen. Arg liten en tänkte jag och redde ut oredan och tackade för mig och släppte den åter.

Guldskimmer och lite pearlvit och lila toner grymt vackra gäddor !

Tack för fighten och välkomen åter.
Nu va brasan på gång och Willy och Robin va på väg över isen till oss andra. Korvar, bröd och tillbehör åkte fram och diverse annat smaskens. Stolar och annat  ställdes runt brasan och vi hade det verkligen trevligt. Precis som det ska va.

Jocke Team-Pikey sätter tänderna i ett grillat revben.

Willy Abborrarnas skräck nr 1

Glada gänget samlat !

Korvhångel ;)

Jimmy gottar sig på BFT mattan.
Efter maten så va det dags för Darko igen även Jimmy och Jocke fick fäll samtidigt typ. Så vart lite hektiskt kan man säga . Jocke brände sin men Darko och Jimmy fick upp sina. De va i samma storlek som de tidigare.

Jimmy J med en liten tjock snajdare.
Darko med den andra för dagen.
Nu började vi fatta vad som va kruxet. De ville ha mindre betesfisk tydligen. Och gärna abborre med för den delen då Darko hade haft mycket fäll på just mindre betesfisk och just abborre. Annat som kan va bra är att mäska med död mört till exempel.

Mäskning på gång. Se gärna till att bitarna blir små så inte fisken går och äter sig mätt på mäsket. Så en vass kniv eller sax i lådan är inte fel att ha med sig ut.

Man ska inte gläömma att andra arter kan fungera bättre än mört som bete. Så testa gärna i era vatten . Kan göra stor skillnad !
Eftermiddagen kom och när vi pratade om att det va dags att packa ihop fick Jocke fäll och vi sa det hoppas nu att han får denna och när han plockade upp det och gjorde mothugg såg vi böjen och fisken satt nu va det bara att vinna fighten och få upp den på isen och det lyckades ! Så nu hade vi alla fått fisk iallafall.

Jocke med sin fisk för dagen.
Välmatad den med !
Det va det för denna gången. Nu har vi lärt oss läxan. Bamse mört är inte alltid bra så nästa gång blir det att ta med mer mindre mört och abborre ska vi försöka fixa lite med. Resultatet av dagen blev 20-25 fäll på oss alla 5. Darko tog flest han tog 3st men störst lyckades min teamkamrat Robin med som knep en på balanspirk och pimpel ! Så han va nöjd med det kan ni tro. Pimpelfisket hade annars varit trögt en och annan hade de fått Willy och Robin iallafall.

Robin med sin pimplade gädda. Även den riktig grann och tjock om magen.

Pulkorna lastade för hemfärd så vi traskade mot bilarna och nu gick det betydligt lättare att dra pulkan då det fanns ett spår sedan morgonen att dra pulkan i. Så det gick fint nu. Vi bestämde oss för att köra igen kommande Söndag så då testar vi en annan del av sjön. Men samma vatten blir det iallafall. Håller tummar och tår att snön försvunnit till dess så det blir bättre jaktljus.

Packad och klar ! Supernöjd med selen jag skaffade betydligt lättare att dra pulkan med den. Används att dra vilt igentligen vid jakt och finns på Biltema bland jaktprylarna.

STORT TACK TILL JIMMY OCH JOCKE I TEAM-PIKEY OCH DARKO BABIC FÖR ATT DU VILLE KOMMA OCH FISKA MED OSS.

NÄSTA SÖNDAG HOPPAS VI PÅ BÄTTRE FISKE GRABBAR DÅ KÖR VI IGEN !

Tack Jimmy och Darko för att ni delade med er av era bilder ni tog. Mer bilder från dagen finns på Team-Pikeys blogg adress finns i min blogglista de finns även på Facebook. Även Darkos Facebook blogg Det mesta inom fiske finns det bilder. Jag kommer lägga upp de flesta på bloggens sida på Facebook och bloggens Instagram med namnet The Specimen Hunter