måndag 31 mars 2014

Premiär tur i Svartån

Då va det dags ! Söndag morgon och klockan ylar för fullt så upp och hoppa. Det ska bli bottenmete efter färna och sarv va det tänkt. Grejerna står färdigpackade och beten hade preppats dagen innan så det va bara att packa bilen och dra iväg. Vädret va helt kanon , solen riktigt stekte så inte fel alls att komma ut en dag som denna. Det va ett bra tag sedan jag va just på denna sträcka av Svartån och när jag gick till den tilltänkta platsen så såg man att saker och ting hade ändrats ganska mycket. Träd som brakat i kull efter vintern bla. En del hade hamnat i vattnet och skapat nya snags att se upp för.

Väl framme vid den tilltänkta peggen så va det till att tackla upp spöna . Jag kör med flätlina oftast så även denna gång. Ska du bottenmeta med paternostertackel och flätlina så kan man inte använda 4 turn waterknot för att göra tacklet. Jag använder ett litet lekande till det. Jag gör en palomarknut av flätlinan till lekandets ena ögla och efter det knyter jag dit en tafs i fluocarbon i den andra öglan . Krokstorlek avgörs vilket beten du tänkt använda och vilken art du riktar in dig på. Kan lägga upp en guide om just paternostertacklet vid senare tillfälle. I båda varianter med nylonlina och med flätlina.

Spöna riggade och klara.
Jag hade tagit med lite av varje i betesväg idag. Här nedan kommer bilder på vad jag hade med mig.

Franskbröd är med på varje tur. Riktig bra bete till många olika arter .
För att göra ditt bete mer attraktivt så kan man använda olika former av boostsprayer på ditt bröd , majs eller vad man nu väljer för typ av bete. Dessa kommer från BAG EM dessa hittar man på Metebolaget.se . Dessa färgar även ditt bete lite grann. De två till vänster luktar sött och godisliknande och de två till höger är riktiga stinkare speciellt Red Aggressor.
Dessa är nya för mig. Små mjuka pellets som man kan använda på kroken. De finns i olika smaker Märket på dem är som sprayerna BAG EM och man hittar dem på Metebolaget.
Smaksatt och färgad majs från BAG EM. Dessa gillar jag verkligen. Stora fina korn och de sitter riktigt bra på kroken. Man kan även använda dem i PVA knyten om man vill det. Riktig fina dofter på dem också och väldigt lång hållbarhet på öppnad burk . Dessa finns även de på Metebolaget.
Räkor är också ett bete som alltid följer med . Dessa är kokta . Jag brukar göra en specialare med just räka men det vill jag hålla för mig själv.
Jag tog även med dipp. I den kan man doppa sina beten och få en fin krillsmak även lite färg. Märket är Mistralbaits och det hittar du på Metebolaget även det.

Det tog inte lång tid innan det nappade för första gången . En liten sarv knep min kombo av tuffits pellets jordgubb och choklad va smakerna . Tack och välkommen åter sades till den vikten på den kunde ligga runt 600gram . På andra spöt hade jag min special räka . 10 min efter den första sarven knep jag en till denna va större närmare 800-900gram gissade jag på samma kombination av bete även den. De gillar dessa pellets tydligen. Peggen jag satt på hade verkligen förändrats det hade tillkommit en massa bråte så det vart att knyta om tacklet ett par gånger då man gick fast. Så jag beslutade att byta stället till ett lite mer snag fritt förhoppningsvis. Det va mer vatten än vad det vanligtvis är och det va bra fart på strömmarna så det va lite laborerande med sänken också för att få tacklet att ligga still och ej driva iväg.

Vakar över spötopparna i väntan på hugg.
Nästa ställe va det betydligt lugnare fart på vattnet och på fisket med hände inte mycket där mer än man kunde sitta och njuta av solskenet och djurlivet . Fåglarna kvittrade galet och snokarna hade krälat fram för att värma upp sig de med . Två mörtar blev det på detta ställe och de tog jag på bröd. Det blev flytt en gång till så packa ihop och knalla iväg ytterligare en bit nedströms.

Ahhh ! Varmt och gött i solen . Riktigt avkopplande med.
Fina vårblomster hade titta upp i en solbelyst backe på vägen till nästa pegg.
Framme på min sista ställe för dagen och här såg det riktig bra ut för Färna . En riktig fin strömkant där vattnet utanför gick riktigt fort och innanför flöt det på lugnt och sakta så båda spöna fick räka som bete en specialare och en vanlig. Jag lade ut spöna precis innanför strömkanten och satte mig ner i stolen och väntade. Tapp tapp i spötoppen ! Det fick en på alerten och spötoppen svängde runt ordentligt och jag krokade fisken. Det kändes att det va en färna och mycket riktigt så kom det upp en i ytan efter en kortare fight. Den krokades loss i håven och fick friheten åter. Det va en fisk runt kilot. Ut med spöt igen med färsk räka som bete. Det kom ett par kanada gäss som gled förbi mig och stirra och säkert undrade vad jag höll på med. Men de fortsatte vidare och skötte sitt. Ca 30 minuter efter färnan nappade det igen och den rusade på allt va den kunde och in massa bråte och gick loss . FAN ! som det heter på fiske språk  när man tappar fisk. Jaja på det igen bara . Denna gång satte jag på en skaplig brödbit som jag boostade med en spary. Tog inte lång tid han knappt spänna upp mot sänket innan quiver tippen på mitt spö stod i en fin bågen . Mothugg kom och den blev krokad. Även denna försökte komma åt bråten att gömma sig men jag fick den på andra tankar och den bytte håll och den fick syna håvnätet . Samma storlek på denna på ca 1kilo. Efter den blev det lugnt. Det kom förbi två spinnfiskare som va ute efter gädda så jag snackade en stund med dem. Nu började det närma sig hemgång så jag plockade ihop så smått.

Härlig dag vid ån va det .
Spöna låg i ca 30 min till innan jag beslutade mig för att avsluta och gå till bilen. Så spöna  vevades in och placerades i sitt quiver ( spöfodral ) . På med ryggsäcken och stolen under armen och sedan gick jag längs kanten av ån och kollade läget. Jag fick se två minkar som kom glidande och de fick hemskt brått när de fick se mig. Hehehe ! Jag va nöjd med dagen . Kanonväder och fått lite fisk iallafall och en solbränna med för den delen så man gick till bilen med ett leende. Tack och adjö till ån för denna gång och på återseende !

Nästa tur jag ska ut på blir det gäddmete va det tänkt så ska ordas lite beten mm till det .