söndag 12 augusti 2012

11 Runs i Nybro

Vi tar det från början tycker jag.

Allt började med att jag skickde bilder till Luis på mina hemgjorda flöten , då kom tanken att det vore kul att fiska med en väl erfaren karpfiskare då jag blivit nyfiken på just karp. Efter lite e-postande fram och tillbaka och en beställning av flöten som Luis gjorde bestämde vi att jag skulle komma ner när tid fanns och det vart i början på Augusti så när det bestämdes så va det ett antal veckor kvar innan man skulle åka. Och de gick sakta kan jag lova men så är det väll när man har nått att se fram imot. :)
Mina Hemma gjorda flöten . 1. Längst upp ett drifter flöten 2.nedanför dead bait flöten 3.till vänster en twiddling stick och till sist 4. Sunkfloats till paternoster riggar.

Äntligen ! Då va dagen här man skulle åka i väg. Dags o packa in tält , sovsäck och allt annat som ska med och sätta sig i bilen och åka de 24 milen ner till Nybro. Det började bra med att man försov sig men men man kom iväg i skaplig tid ändå.
Jag kom fram till Nybro vid straxt före 11 då parkerade man och knatade in till Luis och möttes av Luis hund eller kalv  hehehe ! Han va en bjässe så lite fundersam vart man allt men det visade sig att det va en som tyckte om att bli kliad och klappad. Tur va det annars hade man väl slutat som en rykande hög någonstans.Sen kom Luis o hälsade så vi satte oss ner på uteplatsen tog lite kaffe o pratade lite och så fick han se sina flöten och vart ganska nöjd tror jag då han berömde mig. Är så man smälter lite faktist för det är ju han själv som inspirerat mig till att göra egna grejor. Efter kaffet och snackandet sa Luis nu åker vi till Rismåla Göl och fiskar. Härligt tänkte jag och mös. Så in i bilarna och sen bar det iväg. Väl framme va det till och lasta ur allt och bära ner allt till Bloms vik i Rismöla göl där vi skulle sitta. En liten pust och prat sen började vi ordna till spön , rullar pod osv. när det va klart förklarade Luis hur han tänkt fiska i viken och sen lade vi ut spöna och mäskade de tilltänkta platserna och nu är vi på G !

Det va skönt efter alla milen att ta fram sin stol och sitta där och spana över vattnet och ha undran när det skulle smälla på och den första karpen skulle syna insidan på håven men det dröjde inte så länge . Efter ett par timmar efter vi anlände började yla ur larmet och då kom det en Spegelkarp som bestämt sig för att sluka snowman riggen som låg där o väntade på den.

Efter den kom Janne Källström på besök till blomsvik en kul och trevlig prick som har hand om fiske tillsyn i gölen.Härligt och träffa lättpratade och trevliga människor men har man ett gemensamt intresse man brinner för så är det ju som man har kännt varann hur länge som helst.

Dags att sätta upp shelters / Bivvys för kvällen kommer ju fort när man har roligt mumsa lite mackor och Luis kokade på kaffet. Vi pratade om riggar , utrustning och sniffade på Mistal beten som är ruskigt effektiva så på min önskelista till tomten i år kommer det
 stå Mistral boilies I40 garanterat. Luktade även på lite andra boilies av lite behagligare dofter som pineapple . Lite dipper hade vi också doft provning på och FM dippen väcker även de döda tror jag . Det märks när locket kom av . Även Luis hemkokade dipp va en stinkare av dess like men karparna gillar ju det så vill man fånga karp är det bara och vänja sig.

Luis berättade nått kul Pär Slättenberg en anna trevlig och go person va på väg ner till oss då sa Luis när Pär kommer så dröjer det inte länge innan det händer nått ska du se och mycket riktigt tog inte 5 min så piiiiiiiiiiiiip skrek larmet och nästa karp va på gång. Det händer ofta sa han Luis och log. Ja det är väll så en del har matjord i fickorna alltså en himla tur med sig.

Mitt i natten kom denna fina karp på 7800gr ett nytt sjörekord. Men tidigare på kvällen såg vi fisk som är större än denna så det finns mer i gölen frågan är bara vem som lyckas först. Hade varit kul och fiskat själv med gäst kort men hade inte alla grejor jag behövde så får vänta till nästa tillfälle och det ser jag fram i mot.

Mäster är igång och drillar och själv är man så kallad håvbitch hehehe ! Jag va där för och se och lära ju. Det är inte helt smärtfritt och fiska efter karp. Det vart några tillfälle när karparna fick tag i de andra linorna trots backleads och då är det inte kul och reda ut det. Vart även ett dubbel hugg och då vart det stressigt värre. Luis drillade en fiske straxt efter den rusat iväg så drar det i väg i nästa spö och tur att vi hade besök så det fanns många tillgänliga händer. Här Janne ta spöt sa Luis och håll den bara. Luis hade fullt upp med en karp som drog mot näckrosorna och efter många om och men så va den i håven och va uppe på mattan . Så snabbt som attan blev det kroka av och fota sen tillbaka. Den andra fisken gick in i näckrosorna och och satte sig fast efter lite lirkande så rätade den kroken o gick men så är det man kan inte vinna jämt och hade man gjort det skulle det inte va kul tror jag.

Luis maskott " LIKET" en jäkel på att klappra tänder men en sann lyckobringare.

God Morgon ! En fin vy över Bloms vik. Fridfull syn och vakna till på morgonen

Jag själv sitter och spanar på vattnet efter aktivitet ! Lärorikt och viktigt också ha koll på vad som händer i ditt swim.

" The Spomb "

Undra sa flundra hur det gått om vi hade haft 3 spön i vänstra delen  av viken som blev lämnad orörd man kan bara gissa men det hade inte varit tokigt tror jag. Men nästa gång så ska den inte lämns orörd inte . Totalt på nästa två dygn blev det 10 landade karpar i bommad större delen av dem va speglar men även fjällisar fick vi .

Luis Rasmussen

Sexig pod du har Luis !  Matrix gör förbaskat välgjorda grejor kostar en slant men det är det värt.

Lördag efter middag trött och sliten och dags och åka hem tyvärr , men har haft hur kul som helst. Det va till och packa i hop prylarna riva bivvyn och stuva in grejorna i bilen. Vart lite mer snack och vi kom fram till att Luis satte upp mig på väntelistan så jag kan få ett eget karpkort i Rismåla Göl nått som jag ser fram imot. Även ett återbesök då jag ska fiska själv och det blir spännande och testa tipsen jag fick av Luis. STORT TACK LUIS FÖR ATT JAG FICK KOMMA . JAG UPPSKATTAR DET VERKLIGEN ALLT DU LÄRT OCH TIPSAT MIG OM . Hälsa grabbarna från mig och jag säger på återseende !

Jag fick även min bok signgerad av Luis som han skrivit Så fångar du storgäddan. Ett tips till den som tycker mete efter gädda är kul så ska du läsa den.